Son günlerde medya gündemimizi
meşgul eden bir eğitim meselesi: STEM. Bu sistemi nasıl düzelteceğiz diye artık
yediden yetmişe herkesin öneri verdiği eğitim sitemimiz, bize yetmiyor. Peki, neden
yetmiyor? Çünkü biz artık gelişmekte olan ülkeler listesinden çıkıp gelişmiş
bir büyük ülke olmak istiyoruz. Gelişmiş ülke ise iyi ekonomi, yüksek teknoloji
ve ileri savunma sanayi ile oluyor. İşte bu başarabilecek bir sistem: STEM
1-Teori uygulanma fırsatı buluyor.
2-Üretmek değerli.
3-Bütünleşik, disiplinler arası bir eğitim.
4-21. yüzyılın becerileri önemli.
SABRİ DAŞO
PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Stem; fen, teknoloji, mühendislik
ve matematik kelimelerinin İngilizcelerinin baş harflerinden oluşmaktadır. Eğitimde
temelde fen ve matematiğe dayanan teknoloji ve mühendislik alanlarında uygulama
fırsatı veren bir sistemdir. Amerika’da Çinli ve Hintli iş gücü kapasitesine
karşı ortaya çıkmış bir eğitim akımıdır. Bu eğitim akımıyla ne mi oluyor?
1-Teori uygulanma fırsatı buluyor.
Birçok mesleğe yeni başlayan
kişiler kendilerinden görece tecrübeli çalışanlardan, genellikle üniversitede
gördükleri teorinin bir işe yaramadığını ve iş dünyasının farklı bir şey
olduğunu duymuşlardır. “sınıfa girdiğin
zaman öğretmenliğin ne olduğunu anlarsın, hasta karşına geldiğinde çözüm
bulabilecek misin bu önemli gibi.” Cümlelere aşinayızdır. İşte bu modelde teori
ve pratik kol kola gidiyor. Günlük hayatımızı geliştirecek teknolojik ve
mühendislik çalışmaları görülüyor.
2-Üretmek değerli.
Neden hala ülke olarak büyük bir
atılım yapamadık. Çünkü yeterince üretmiyoruz. Okullarda anlatılan müfredat
bize üretmeyi sevdirmiyor, öğretmiyor.
3-Bütünleşik, disiplinler arası bir eğitim.
Yukarıda saydığımız bu dört
alanda birbiriyle bağlantılı, bütüncül bakış açısıyla bakılabilen bir eğitim
sistemi olması gerekiyor ki: gelişmiş ülkelerin iş gücü piyasasına
ulaşabilelim.
4-21. yüzyılın becerileri önemli.
İşverenler artık bu diplomaya
sahip olan diye iş gücü aramıyor. Yetkinlik belirliyor ve bu yetkinliklere
sahip olanlar diye personel arıyor ve alıyor. Temelde ise dört yetkinlik mevcut.
Yaratıcılık, eleştirel düşünme, problem çözme ve işbirlikli çalışma. İşte bu
kavramları eğitim sistemine entegre edebilen bir sistem stem modeli.
SABRİ DAŞO
PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Yorumlar
Yorum Gönder