TEOG Merkezi ortak sınavlara
girecek 8. sınıf öğrencileri için sınav kapsamında yer alan Türkçe'den
matematiğe kadar 6 derse ait çalışma ipuçlarını içeren "TEOG Ortak Sınav
İpuçları Kılavuzu" hazırlandı.
Bu yıl merkezi ortak sınavlara
girecek 8. sınıf öğrencileri için sınav kapsamında yer alan Türkçe'den
matematiğe kadar 6 derse ait çalışma ipuçlarını içeren kılavuz hazırlandı.
Çankaya İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğü, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi (TEOG) kapsamında merkezi
ortak sınavlara girecek resmi ve özel okullardaki öğrenciler ile 8. sınıf
derslerine giren tüm öğretmenlere "TEOG Sınavlarına Hazırlık
Kılavuzu" hazırladı. Kılavuz il milli eğitim müdürlüğünün internet sitesinden
yayına verilecek.
TEOG TÜRKÇE DERSİNE NASIL ÇALIŞILMALI?
Türkçe dersine ilişkin ipuçlarına
göre, derse çalışılırken dilbilgisinde ayrıntılı konu anlatımlı kitapların
kullanılması, not çıkarılmasının alışkanlık haline getirilmesi ve bu notların
sürekli yanında bulundurulması gerektiği vurgulandı.
Türkçe dersinde başarılı olmanın
ipuçlarında şu noktalara dikkat çekildi:
*Fiilimsiler konusuna
çalışılırken sadece fiilimsi eklerini ezberlemekle konuyu kavrayamayız, önemli
olan fiilimsi eklerin anlamsal olarak ne ifade ettiğini bilmektir. Fiilimsi
eklerini ezberlemeden anlamsal olarak ne ifade ettiğini anlayınız.
*Fiilde çatı konusunu daha rahat
anlayabilmeniz için cümlenin ögeleri, fiiller ve ekler konuları iyi
bilinmelidir. Çünkü fiilde çatı konusuyla sorularda, ilk olarak cümledeki
yüklem bulunmakta, daha sonra bu yüklemin fiil olup olmadığı tespit edilmekte,
yüklemin fiil olduğu anlaşıldıktan sonra bu eylemin cümledeki özne ve nesne ile
olan ilişkisi incelenmekte, bunu incelerken de ayrıca fiilin içinde bulunan
bazı ekler de göz önünde bulundurulmaktadır.
*Paragraflarla ilgili sorular
çözülürken önce soru okunup sonrasında paragraf okunmalıdır. Böylelikle
paragraf okunurken sorunun cevabı taranıp zamandan kazanılmış olur.
*Cümlenin ögeleri, cümle yapısı,
anlatım bozuklukları gibi konularda kitap okuma alışkanlığı süreklilik
kazanmalıdır. Çünkü doğru cümle yapılarını göre göre yanlış olan cümle farkına
varılmadan hissedilmiş olur
*Konu tekrarları yaparken her
konu bitiminde çıkardığınız sorularla kendinizi kontrol edip konuyu anlayıp
anlamadığınızla ilgili çok net bilgi sahibi olabilirsiniz.
TEOG MATEMATİK DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?
Matematik dersin sayısal
düşünmeyi ve işlem yapabilme yeteneğini gerektiren bir ders olduğu ve ezbere
dayalı olarak kavranmasının mümkün olmadığına dikkat çekilen kitapçıkta, dersin
mutlaka ders ortamında dinlenirken kavranmaya çalışılması, dersin dinlenirken
ve çalışılırken de mutlaka not tutulması, bakarak değil yazarak çalışılması
gereken bir ders olduğunun unutulmaması önerisi yer aldı. Derse ilişkin
ipuçları şöyle:
*Test yöntemi ile ezber yöntemler
yerine konunun mantığı çözülmelidir.
*Formüllerini bildiğinizi
düşündüğünüz ama soru çözerken hatalarınızın çıktığı konuları tekrar
etmelisiniz.
*Geçmiş sınav soruları mutlaka
çözülüp değerlendirilmelidir.
*Soru köklerindeki verilerin
tümünü okumalısınız. Soruda parantez içindeki ifadelere dikkat etmelisiniz.
*Kareköklü sayılarda daha hızlı
ve pratik olmak için 1'den 20'ye kadar olan sayıların karelerini
öğrenmelisiniz. Bu işlemler tam kare ve tam kare olmayan işlemlerde işinize
yarayacaktır.
*2. ortak sınavlarda konuların
daha yoğun olması sebebiyle 7. sınıfın bazı konuları (rasyonel sayılar da
işlemler, cebirsel ifadelerde işlemler, denklemler, silindir, koordinat
sistemi) mutlaka tekrar edilmelidir.
*Konu tekrarları yaparken her
konu bitiminde çıkardığınız sorularla kendinizi kontrol edip konuyu anlayıp
anlamadığınızla ilgili çok net bilgi sahibi olabilirsiniz.
TEOG FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?
Fen ve teknoloji dersinin en iyi
derste öğrenileceğine vurgu yapılan kitapçıkta, şu ipuçlarına yer verildi:
*Mitoz ve mayoz bölünmeyle ilgili
soruları çözebilmek için bölünmenin aşamalarını bilmek gerekir. Bunun için de
bu aşamalar pekiştirilene kadar çizim yapmalı, eğer görsel zekaya sahip iseniz
animasyonlar daha etkili olacaktır. Sorularda da hata yapmamak için şekiller
çok dikkatli incelenmelidir.
*Grafik ya da tablo sorularda
öğrendiğiniz bilgilerle bağlantı kurmanız önemlidir.
*Paragraf sorularında genellikle
seçeneklerde verilenlerin tamamı doğru ifade olur. Ancak orada sadece
paragrafta anlatılan bilgiye göre sorunun cevabı aranmalıdır.
*Tablo sorularında önce soru
okunmalıdır.
*Eşleştirme sorularında mutlaka
eşleşen ifadeler yanlarına yazılmalı ve seçenek belirlenirken hata
yapılmamalıdır.
*Konular öğrenilirken bütün
içinde düşünülmelidir. Örneğin mitoz ve mayoz bölünmenin kavranabilinmesi için
DNA'nın özelliklerini, eşlenmesini, kalıtımı, eşeyli üremeyi iyi bilmeniz
gerekir. Aksi durumda bilgiler yerine oturmayacak ve kısa sürede unutulacaktır.
TEOG YABANCI DİL NASIL ÖĞRENİLİR? (İNGİLİZCE)
Yabancı dil öğrenilmesi için
Türkçe'nin dil bilgisi yapısının iyi bilinmesini önemine işaret edilen
kitapçıkta, öğrenilen kelimelerin günlük hayatta kullanılması, sınavda
bilinmeyen bir kelimeyle karşılaşıldığında, bilinen bir kelime ile benzerliği
olup olmadığına bakılması ve cümlenin bütününden anlamın çıkarılmaya
çalışılması önerisi yer aldı. İngilizce dersinde başarı için ipuçları ise
şöyle:
*"Why",
"who", which, "how" gibi soru sözcüklerine dikkat edin. Bu
sözcükler paragraf, diyalog ve tablo sorularında karşımıza çıktığı için çok
önemlidir. Kullanılan soru kalıbının anlamına uygun cevaba yönelin.
*Soruların çoğunluğu okuduğunu
anlama şeklinde olduğu için kelime bilginizi genişletin.
*Kişisel özellikleri anlatan
kelimeleri öğrenirken kişinin güçlü ve zayıf yönlerini anlatan kelimeler
şeklinde gruplandırarak çalışın.
*Paragraf ve hikayeyi okumadan
önce soruları okuyarak parça hakkında genel bir bilgi edinin.
*Birçok soru diyalog şeklinde
sorulmaktadır. Diyalogda sorulan şaşırma, onaylama, üzülme gibi ifadeleri iyi
bildiğiniz zaman soruda genel olarak ne demek istediğini anlarsınız.
TEOG İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?
Bu derse çalışılırken altını
çizerek ve kendine has notlar tutarak çalışılmasını önemine vurgu yapılan
kitapçıkta, derse ilişkin şu ipuçlarına yer verildi:
*Amasya Genelgesi'ne çalışırken
Kurtuluş Savaşı'nın amacını, gerekçesini ve yöntemini belirten maddeleri
kaçırma ve değerlendirebilirsin.
*"Milli egemenlik"
vurgusunun yapıldığı konuları kaçırma! Mesela, Erzurum Kongresi'nde milli
egemenlik vurgusu yapan maddeler nelerdir?
*Sivas Kongresi'nde cemiyetlerin
birleştirilmesinin amacı nedir? Bilgilerini gözden geçirebilirsin.
*Kendine has bir tarih şeridi
oluşturup ve mütarekeleri, kongreleri buna yerleştirebilirsin.
*Sınava çalışırken sebep-sonuç
ilişkisine bakabilir. "Ne", "neden" sorularını sorup ve
cevap arayabilirsin.
*Antlaşmalara çalışırken
"Niçin bir araya gelindi?", "Madde ne için oluşturuldu?" ve
"Amaç ne idi?" sorularını kullanabilirsin.
TEOG DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?
Din kültürü ve ahlak bilgisi
dersinin yapısı gereği çok fazla soyut bilgi, kavram ve ilke içerdiğine, bu
nedenle ezberlenirse unutulabileceğine dikkat çekilen kitapçıkta, konuları
çalışılırken bilinmeyen kelimelerin çıkarılması, akılda kalınanların not
edilmesi, maddeler halinde notlar tutulması tavsiyelerine yer verildi. Başarı
için de şu ipuçları kitapçıkta yer aldı:
*Bütün ünitelere ait kavramları
formüle ederek öğrenebilirsiniz. Kader: ölçü, yasa, kanun/ Tevekkül:
çalışma/tedbir + dua/Allah'a güvenme/ Külli irade: Allah'ın sonsuz olan
iradesi/ Cüz'i irade: İmanın sınırlı olan iradesi/İrade: Tercih edebilme gücü
dileme ve dilediğini yapabilme, karar verebilme gücü.
*Şema hazırlayabilir ve
olabildiğince fazla örnek bulabilirsiniz.
*Bilinmesi gereken ilgili
kavramların listelenmesi, yanına kısaca notlar alınmalı.
*Kavramlar çalışılırken kalıcı
olması için benzeşim kurulmalı.
Yorumlar
Yorum Gönder