KARAVANA OYUNU


Rakamlar, sayıları yazılı olarak göstermeye yarayan sembollerdir. Öylesine ağır ve resmi bir duruşları vardır ki; çoğu zaman korkutur bu duruş bizi. Daha okula başladığımız anda; hatta belki de daha öncesinde tanışırız onlarla. Annelerimiz bize yemek yedirirken her kaşığı “Bu biir, bu ikii, bu da üüç…” diye sayarlar mesela. Önce evimize girer rakamlar ve sayılar; oyunlarımıza, derslerimize derken hayatımıza işler…

“Saat kaç?”, “Kaç yaşındasın?” derler bir kere, “Ne kadara aldın?” var sonra. “Sen kaç aldın sınavdan?” diye başlar ve “Maaşın ne kadar sorması ayıp?” “Evin kaç metre kare?”lere kadar gider rakamlarla haşır neşirliğimiz. Bu soruları cevaplamak bir şey değil de; bir de matematik, geometri soruları vardır ki rakamdan, sayıdan soğutur insanı! Ama her yerde karşımıza çıkar bu rakamlar öyle ya da böyle. Ne yapıp edip sevmek zorundayızdır belki de. Hiç olmazsa tanımak ve doğru kullanmak gerekliliktir. Kimilerimiz şanslıydı rakamlar konusunda, yetenekliydi belki onları kullanmakta, ailesi sevdirdi bazılarımıza rakamları, kimimize ise o değerli öğretmenleri...
Rakamlarla ilgili geçmişimizi şöyle bir sorguladıktan sonra gelelim asıl gayemize. Bizler rakamlarla aramızı nasıl tutmamız gerektiğini öğrendik; ama hala bu konuda gelgitler yaşayan yeni nesillere bu yolda yardımcı olma görevimiz sürüyor. Matematiği eğlenceli kılmanın artık çok değişik yolları vardır; bu sayımızda zihinsel gelişimi destekleyici, kişilerarası etkileşimi arttırıcı bir oyunu sizlerle paylaşmak istedik. Oyunumuzun adı “Karavana”.
2 kişi hafızasında dört basamaklı, rakam tekrarı olmayan birer sayı tutuyor. Rakamlar gizli bir yere not alınabilir. Sonra karşılıklı tahmin süreci başlıyor. Örneğin siz tahmini bir sayı yazıyorsunuz. Karşınızdaki size ipucu olarak artı ve eksi, iki değer veriyor. Artı değerler tahmin ettiğiniz sayı ile tuttuğu sayıda aynı basamakta uyuşan rakam sayısını, eksi değerler farklı basamakta uyuşan rakam  sayısını ifade ediyor. Tahmininiz ile arkadaşınızın tuttuğu sayıda hiçbir rakam uyuşmuyorsa bunu “karavana” olarak ifade ediyor.  Örneğin arkadaşınızın tuttuğu sayı 5809 olsun. Sizin tahmininiz 9803 ise size +2 -1 şeklinde bir ipucu verir. +2 ifadesi 8 ve 0 rakamlarının  her iki sayıda da tuttuğunu ve aynı basamakta bulunduğunu; -1 ifadesi, 9 rakamının tuttuğunu ancak farklı basamakta bulunduğunu anlatır. Oyunda karavana yapmak, tahmin edebileceğiniz gibi olumlu bir durumdur. 10 rakamdan 4’ünü elemenizi ve 6 rakamı kullanarak tahmini sayılar üretmenizi sağlar.
Özellikle ortaokul ve lise çağındaki çocuklarınızla oynayabileceğiniz ve aranızdaki etkileşimi arttırmanızı sağlayacak bir oyundur. Karavana oyununda sizlere bol şans, rakamlarla arası daha iyi bir gelecek nesil diliyorum.


                                                                                                                        Simge ERCAN

Yorumlar