Rakamlar, sayıları yazılı olarak göstermeye yarayan sembollerdir.
Öylesine ağır ve resmi bir duruşları vardır ki; çoğu zaman korkutur bu duruş
bizi. Daha okula başladığımız anda; hatta belki de daha öncesinde tanışırız
onlarla. Annelerimiz bize yemek yedirirken her kaşığı “Bu biir, bu ikii, bu da üüç…”
diye sayarlar mesela. Önce evimize girer rakamlar ve sayılar; oyunlarımıza,
derslerimize derken hayatımıza işler…
“Saat kaç?”, “Kaç yaşındasın?” derler bir kere, “Ne kadara
aldın?” var sonra. “Sen kaç aldın sınavdan?” diye başlar ve “Maaşın ne kadar
sorması ayıp?” “Evin kaç metre kare?”lere kadar gider rakamlarla haşır neşirliğimiz.
Bu soruları cevaplamak bir şey değil de; bir de matematik, geometri soruları
vardır ki rakamdan, sayıdan soğutur insanı! Ama her yerde karşımıza çıkar bu
rakamlar öyle ya da böyle. Ne yapıp edip sevmek zorundayızdır belki de. Hiç olmazsa
tanımak ve doğru kullanmak gerekliliktir. Kimilerimiz şanslıydı rakamlar
konusunda, yetenekliydi belki onları kullanmakta, ailesi sevdirdi bazılarımıza
rakamları, kimimize ise o değerli öğretmenleri...
Rakamlarla ilgili geçmişimizi şöyle bir sorguladıktan sonra
gelelim asıl gayemize. Bizler rakamlarla aramızı nasıl tutmamız gerektiğini
öğrendik; ama hala bu konuda gelgitler yaşayan yeni nesillere bu yolda yardımcı
olma görevimiz sürüyor. Matematiği eğlenceli kılmanın artık çok değişik yolları
vardır; bu sayımızda zihinsel gelişimi
destekleyici, kişilerarası etkileşimi arttırıcı bir oyunu sizlerle
paylaşmak istedik. Oyunumuzun adı “Karavana”.
2
kişi hafızasında
dört basamaklı, rakam tekrarı olmayan birer sayı tutuyor. Rakamlar gizli bir yere not
alınabilir. Sonra karşılıklı tahmin süreci başlıyor. Örneğin siz tahmini bir
sayı yazıyorsunuz. Karşınızdaki size
ipucu olarak artı ve eksi, iki değer veriyor. Artı değerler tahmin ettiğiniz
sayı ile tuttuğu sayıda aynı basamakta uyuşan rakam sayısını, eksi
değerler farklı basamakta uyuşan rakam sayısını ifade ediyor.
Tahmininiz ile arkadaşınızın tuttuğu sayıda hiçbir rakam uyuşmuyorsa bunu “karavana” olarak ifade ediyor. Örneğin arkadaşınızın tuttuğu
sayı 5809 olsun. Sizin tahmininiz 9803 ise size +2 -1
şeklinde bir ipucu verir. +2 ifadesi 8 ve 0 rakamlarının her iki sayıda
da tuttuğunu ve aynı basamakta bulunduğunu; -1 ifadesi, 9 rakamının tuttuğunu
ancak farklı basamakta bulunduğunu anlatır. Oyunda karavana yapmak, tahmin
edebileceğiniz gibi olumlu bir durumdur. 10 rakamdan 4’ünü elemenizi ve 6 rakamı
kullanarak tahmini sayılar üretmenizi sağlar.
Özellikle ortaokul ve lise çağındaki çocuklarınızla
oynayabileceğiniz ve aranızdaki etkileşimi arttırmanızı sağlayacak bir oyundur.
Karavana oyununda sizlere bol şans, rakamlarla arası daha iyi bir gelecek nesil
diliyorum.
Simge ERCAN
Yorumlar
Yorum Gönder